RU
EN

Kas ir sabiedriskās attiecības
Ko mēs darām
Kā stiprinām mārketingu
Galvenie fakti
Mūsu klienti

photo
Biznesa konsultants Aleksandrs Fridmans



Raksts, Db, 14.02.12.
Intervija, 13.02.12.
Intervija, 24.01.12.
Video ar A.Fridmanu
Par A.Fridmanu

Kompānija Business Education Plus aicina

Stratēģiskā menedžmenta biznesa konsultanta
Aleksandra Fridmana autorkurss
“Execution: profesionāla padoto ekspluatācija”

Vai vadītājiem vajadzētu investēt savu laiku un naudu apmācībā? Acīmredzot labāk saprast, kādā aspektā tiks pasniegta tāda visnotaļ nenoteikta tēma kā – vadība. Tāpēc Aleksandrs Fridmans uzskata, ka ir svarīgi un lietderīgi izklāstīt galvenos vadītāju vadības kvalifikācijas attīstības principus.

Bāzes principi

Vai vajadzētu kaunēties no termina “ekspluatācija”? Visiem aktīviem jānodrošina vajadzīgā atdeve. Tieši tāpēc “profesionālas ekspluatācijas” organizēšana līdzās citiem aktīviem ir vadītāja galvenais uzdevums. Termina ”ekspluatācija” attiecībā pret personālu padarīšana par tabu man šķiet nevajadzīga lirika. Ja politkorektu un, kā likums, bezsaturīgu deklarāciju par talantu vairošanu vietā vadītāji iemācīsies profesionālāk vadīt padotos, personāls būs tikai ieguvējs. Kautrīgi nevērsīsim skatienu grīdā un neļausim vaigiem sārtoties kaunā: ideja par to, ka aizrautīgs, iedvesmots, saliedēts un motivēts personāls labprātīgi dos vajadzīgo pievienoto vērtību, ir bīstams vadības mīts. Motivācija ir vajadzīga, taču nekādi nevar iztikt arī bez pareizi noformētas piespiešanas. Patiesi profesionāla pieeja nosaka optimālu aktīva darba režīmu un nepieļauj darbības, kas izraisa neracionālu tā nolietojumu. Neviens nedrīkst ciest velti.

Vai personālu vajadzētu uzskatīt par nemateriālu aktīvu? Nematerialitātē, manuprāt, jau sākotnēji ielikts augsts nenoteiktības līmenis un iespējamo kļūmju attaisnojums. Man šāda pieeja šķiet nepareiza. Jebkurš vadītājs var absolūti precīzi aprēķināt savas struktūras personāla kopvērtību un daudzumu. Kur slēpjas principiāla atšķirība starp personālu un citiem aktīvu veidiem? Iedarbības rezultātu neprognozējamībā? Esmu pārliecināts, ka drīzāk pie tā vainojama nepietiekama vadītāja kvalifikācija, nevis izdaudzinātā nematerialitāte. Ja darbiniekus izpētītu, kaut vai tikpat cītīgi kā kafijas vārāmo aparātu, tad arī negaidītu situāciju būtu daudz mazāk. Vadības kvalifikācijas ziņā profesionālam vadītājam nav vajadzīgi ne labi, ne lieliski padotie. Darbiniekiem vienkārši jāatbilst bāzes prasībām. Šāda pieeja ne tikai nodrošinās nepieciešamo vadības efektivitāti, bet arī pazeminās atkarību no personāla.

Kā nodrošināt vadības efektivitāti? Angļu valodā ir termins ”execution”. Es to tulkotu šādi: efektīvas plānoto mērķu sasniegšanas tehnoloģija. Pirmām kārtām mēs ar to domājam vadītāju darbību kopumu personāla vadībā. Neapšaubāmi ir svarīgi pareizi izstrādāt stratēģiju: veikt tirgus analīzi, noformulēt kvantitatīvo un kvalitatīvo mērķu kopumu un noteikt nepieciešamās darbības, lai tos sasniegtu. Varētu šķist, ka nu atlicis vairs tīrais nieks: kā panākt, lai personāls visas šīs pareizās darbības pareizi izpildītu? Ieslēdzam operatīvo vadību: sāk darboties vadības kvalifikācija, veicot ”transmisijas” funkciju un pārnesot pūliņus uz ”riteņiem” – ierindas izpildītājiem. Ja šajā transmisijā ir liela brīvkustība, viss notiek atbilstoši nemirstīgajam principam ”gribējām, kā labāk, sanāca kā vienmēr”. 18 konsultanta darba gados manī izveidojusies cieša pārliecība: galvenā postpadomju kompāniju problēma ir tieši vadītāju zemā vadības kvalifikācija. Ar idejām parasti viss ir kārtībā, taču efektīva izpilde pieklibo.

Kuru nešaubīgi varētu dēvēt par profesionāli Tikai to, kurš zina, ar kādu ”instrumentu” klāstu tiek nodrošināta uzdevumu izstrāde un izpilde, kā arī prot mērķtiecīgi izmantot savas zināšanas, lai iegūtu vajadzīgos rezultātus. Tā tas ir jebkurā profesijā, tāpēc nav gluži skaidrs, kāpēc vadība būtu izņēmums. Vadītāju rīcībā labākajā gadījumā ir nepilna un bieži vien pretrunīga informācija, kas neļauj sadalīt kompetences un tikpat kā neiespaido vadības kvalitāti un iespējas ietekmēt darba ražīgumu. Tiesa, rodas iespēja pārliecinoši paskaidrot jebkuru neveiksmi. Tehnoloģija un tās pastāvīgas izmantošanas rezultātā radusies execution kultūra arī liecina par profesionālu personāla ekspluatāciju.

Secinājums: reālo kompānijas konkurētspēju nosaka vadītāja vadības kvalifikācijas summa visos korporatīvās hierarhijas līmeņos. Tādas īpašības kā centīgums un entuziasms ir visai noderīgas, taču ar tām vien ir par maz. Tieši vadītāja vadības kvalifikācija ir galvenais faktors, kas nosaka 80% darbinieku darbības rezultātus un centīguma pakāpi. Aptuveni 10% vienmēr strādās slikti, vēl 10% – labi un teju neatkarīgi no vadības kvalitātes. Uzņēmumā, kas ir reāli ieinteresēts ilglaicīgā konkurētspējā, execution kļūst par atsevišķu disciplīnu, kas sistemātiski apvieno dažādas zināšanas un ļauj vadītājiem plānveidīgi attīstīt vadības kvalifikāciju.

Kā pāriet no veltas rosīšanās uz efektīvu bezdarbību? Tieši tas ir vadītāju “Karotāja ceļš”. Ja mērķtiecīgi apgūsiet execution tehnoloģijas, pakāpeniski varēsit atteikties no jau sākotnēji veltīgajiem mēģinājumiem “paspēt visu” un pāriet pie precīzi izskaitļotas akupunktūras, iedarbojoties uz galvenajiem “operatīvās vadības lauka” punktiem.

Ja nevadāt jūs, vada jūs. Kurš kuru? Trešā pozīcija šajā labākajā no pasaulēm pagaidām nav paredzēta.

A. Fridmans iesaka savu kursu gan racionāliem cilvēkiem, gan tiem, kas vēlas vēl vairāk attīstīt šo īpašību. Viņš uzsver: “Cēlsirdīgos un tos, kas tādi vēlas palikt, kā arī tos, kas aktīvi meklē “burvju tabletes” zibenīgai korporatīvās realitātes pārveidei, iepriecināt nekādi nevarēšu.”

Organizējot korporatīvo apmācību (t. i., konkrēta uzņēmuma vajadzībām), papildus var tikt nodrošināta efektīva zināšanu apguves sistēma un atbalsts jauno metožu ieviešanā.